amanda~HÄSTAR GICK NER SIG I DYNGBRUNN

Nu hade jag tänkt att skriva ihop ett litet inlägg om när hästarna gick ner sig i dyngbrunnen, detta hände 2008.
Brandkåren fick komma och det kom till och med med i tidningen, kanske inte största artikeln om det men ändå.





Det var en solig dag och vi satt och åt lunch ute, då kom några barn i byn cyklandes och skrek att hästarna hade gått i bajsbrunnen och att vi var tvungna att skynda oss och komma!
På den tiden stod bara Kári, Fidla och Leiri i vårat stall.
Så vi skyndade oss till bonden som hade brunnen, och mycket riktigt: Där låg Fidla och Leiri nersjunkna i skit upp till halsen.
Min lilla tjockis Kári däremot stod bredvid brunnen och åt, haha.
Hästarna hade alltså rymt från hagen och skulle väl gena över brunnen, och bajset såg ju faktiskt ut som typ jord, så hästarna trodde väl att de kunde gå på det!
Brunnen var väl ca 20m bred och 3,5m djup, men som tur var så var det käle, alltså is på botten som hästarna stod på.
Innan vi visste det så var alla säkra på att hästarna skulle drunkna, och Matilda som ägde Leiri på den tiden var jätteledsen.
Vi tog upp Kári till stallet så att han fick stå där medans räddningsaktionen pågick.
Det kom fler och fler folk och till sist var nog hela byn där!
Veterinär och brandkår tillkallades.
Fidla hade panik och Leiri var ganska lugn har jag för mig.
Veterinären gav dem lugnande medan brandkåren skulle försöka få upp dem.
Minns inte riktigt hur det gick till, men de lade iallafall ut plankor som hästarna fick gå på, samtidigt som de hade en traktor och selar på hästarna som de lyfte upp dem med.
När de var uppe från brunnen så var de utmattade, speciellt Fidla som hade verkligen legat där och sprattlat.
Vi fick skölja dem med vattenslangen ett ganska bra tag innan de fick sin vanliga färg igen.
Och vad jag minns så luktade dom inte så gott ett tag efter det där,haha!


Jag är så glad att Kári slapp ligga där i också, matvrak♥

Så, det var berättelsen om när hästarna gick ner i bajsbrunnen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0