charlotte~mitt hästliv


Eftersom jag inte haft något att skriva om för dagen så tänkte jag berätta om hur jag började rida och vilka hästar som varit betydelsefulla under åren!
VARNING FÖR LÅNG TEXT!


Allt började när jag var 6 år gammal och jag fick för mig att jag ville ha en häst. Ingen i min familj var hästintresserade så det var nånting som bara kom från ingenstans men det fick mamma att anmäla mig på ridlekis. var någon annan på ridlekis som liten?:)
Jag var på ridlekis under 5 dagar och fick rida och köra, och lära mig lite om hästar.
Det gjorde mig bara supertaggad på att rida mer och mamma anmälde mig till SURF.

7 år gammal började jag på ridskola och jag tyckte det var jättespännande.
Min första favorithäst hette Miss-Ellie och hon var en mörkbrun c-ponny. Jag fick stå på en hink för att nå att borsta hennes rygg innan lektionerna haha:)
Efter ett tag började jag tycka om en skimmel som hette Greylady och hon var den första ponnyn jag hoppade med!


Loke

Allt rullade på och under mina 5,5 år på surf så hade jag en storfavorit och det var den bruna c-ponnyn Loke.
Han kom till surf efter halva min tid där och det är nog världens finaste ponny, så snäll!

Loke hjälpte mig när jag hade det svårt med galoppen och jag fick ofta ha honom på hopplektionerna eftersom jag tyckte det kunde vara obehagligt, men på Loke kändes det alltid tryggt och bra!


Ragge

2007 så var jag med på ridläger. En vecka på sörgården.
Jag fick rida och sköta om fjordingen Ragge och jag fick lära mig en hel del med honom!
Vi hoppade mycket men fick också fara ut på ridturer, dressyr och NH.

När sommar 07 hade gått så for jag och min mamma på turridning i Hörnsjö på islandshästar!
Vi gjorde det då och då och jag tyckte det var så himla roligt!
En gubbe, en gumma, jag och mamma skulle rida varsin häst och såklart en ledare.
Jag fick rida en islandshäst som hette Moli och han var jättefin, men jag fastnade för gubbens häst.

Gubben var inte van vid hästar och därför fick jag hjälpa honom att göra i ordning fuxen som han skulle rida, och det första hästen gjorde var att bita fast i min väst och det tyckte jag var jättegulligt!
Under ridturen stannade vi i skogen och eftersom fuxen var privatägd så fick han stå i en egen hage,
så under fikat så stod jag i hagen med fuxen och mysade med honom istället för hästen jag red!
Tror ni inte att det var min mammas jobbarkompis som ägde fuxen?
och dessutom att han var till salu?
Jag blev helt tokig!!
Eftersom jag har världens bästa föräldrar så blev det så att vi for och hälsade på Garpur, jag provred och var så förtjust i honom. Den 1 september blev han min, och jag var den lyckligaste tjejen på jorden!


Jag och Garpur under dom första dagarna tillsammans

Garpur stod inhyrd hos amanda under lite mer än ett halvår så jag och amanda red ut mycket tillsammans.
På den tiden hade hon bara Kári. Garpur var 16 år gammal när jag fick honom och jag hade inte ens fyllt 11!
När vintern kom så började Garpur bocka, och det var inte bara för att testa mig utan han har alltid varit en riktig bushäst! I början var det läskigt men jag lärde mig att hantera det och det gjorde mig till en mycket tuffare ryttare! Efter ett halvår insåg vi att vi ville ha Garpur hemma på gården så vi började leta efter en till häst!

Vi hittade en islänning vid namn Prins som vi hade bestämt oss för att köpa efter att ha provridit honom ett par gånger, men när vi fick veta att han inte gick att fånga i hagen så ändrade vi oss och det gjorde mig jätteledsen så mamma tog mig till hööks för att göra mig gladare!
Hon i kassan kände en tjej i närheten som sålde några islandshästar och det var så jag träffade Nökkvi och Funi.


Mamma, Funi, Therese och Nökkvi

Vi älskade hästarna och när vi köpte dom så var det ganska direkt bestämt att en kille som heter Mattias skulle köpa Funi av oss senare. Så Funi var bara våran i ett halvår ungefär.


Garpur var min i fyra års tid och han var så snäll med Nökkvi. dom var bästavänner!
Ni vet säkert redan hur Garpur fick fång i somras och vi var tvungna att ta bort honom.

Nökkvi stod under några veckors tid hos våra grannar i en hage bredvid deras hästar och då föll jag för en häst som fanns på annons på internet. Vi tog en sväng upp till stensele, vilhelmina och vindeln och tittade på några hästar, och jag kände direkt för Baltazar som flyttade till mig för tre månader sen!

Nökkvi och Baltazar står på min gård tillsammans så det är läget nu.
Det är i stort sett hela mitt hästliv!

VAR DET NÅGON SOM ORKADE LÄSA ALLT?:)



Kommentarer
Postat av: Emma

Yes!:)

2011-11-04 @ 11:41:30
URL: http://ponnytravarnas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0