charlotte~fång, skor och tand


Ska berätta lite mer om dagen för er som vill veta hur det har gått!

Klev upp vid 8 och åt frukost, då hade mamma redan varit ute och släppt ut Baltazar och mockat lite i hagen. Duktig mamma:) Jag mockade boxarna och gav båda lite mat, sen tog jag in Baltazar och vi städade lite och pysslade runt om hästarna. Någon gång mellan 9 och halv 10 så kom veterinären och han kände, tittade och lyssnade lite på Nökkvi hit och dit. Ingen pulsökning, inga varma hovar och ingen feber! Kunde inte ha varit bättre tror jag! Så himla underbart. Nu ser det ut såhär framöver: boxvila i ca 2 veckor till och äta bara hö (helst blött). Sen får han börja komma ut halvdagar och då ska jag fixa så att han får stå i en fräsch hage nånstans.

Veterinären var också tandläkare, så Nökkvi fick lugnande så att han blev sömnig och sedan kollade han också in i munnen för att raspa ner den hemska tanden yttligare. För er som inte vet det så såg jag för ca 4 år sedan då vi hade nyköpt Nökkvi att han åt konstigt så vi kollade upp det. Han hade en superlång tand på ena sidan som bara hade växt och växt då han saknade en undertand, annars brukar ju tänderna skrapas ner av varandra.. Så vi har behandlat honom flera gånger, men man måste ta lite åt taget. Så idag raspades ännu en bit ner av den!

Han kollade bara snabbt in i Baltazars mun också, då jag har upplevt tidigare att han har stört sig på bettet men det var inga större fel där alls, han ska få en tandläkartid om 5 månader då Nökkvi ska raspas igen.

Hovslagaren fick problem med bilen och kom vid halv 2 ungefär. Baltazar fick "sommarskor" runt om, och Nökkvi hann inte bli verkad utan hon tog bara loss hans bakskor och kommer tillbaka nästa vecka för att verka honom.

Nu blev det långt, förlåt hörrni!:)

Måste bara säga att jag har haft en grym valborg också, trots feber och förkylning så for jag och hade roligt med mina fina vänner, och tack till mamma som ställt upp hela dagen och sen skjutsat mig till kompisar!♥
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0