charlotte~ridit studsbollen

Jag vet inte hur jag ska förklara dagens ridpass med Baltazár.. han var helt knasig, det var bara den sista kvarten som han kunde gå och trava ordentligt och det säger väl en del.

I början tänkte jag bara jobba på traven och att lösgöra hans vänstra sida nere på vägen bredvid mig då det regnade och blåste först (det slutade sen däremot.) I traven så studsade han så otroligt, hela tiden. Han galopperade på stället och bara studsade, upp och ner. Jag försökte sätta mig ner ordentligt i sadeln och driva fram honom i långa travsteg och ibland gick det men då började han bara studsa igen efter ett tag. 

Då fick jag nog och red upp i skogen, där kunde han tillslut jobba lite i traven utan att hoppa runt och jag fick faktiskt en eller två helt okej galopper också. I skritten hem så var han lite trött och då gick han superfint i formen och jag lät han trava lite då också för att få till en fin trav innan vi gav oss. 

Jag tror han håller på såhär för att han tycker det är jobbigt. När jag köpte honom så var han inte i form då han hade haft en inflammation i ena bakbenet och jag har under de här månaderna bara lagt fokus på att lära känna honom bra och "lära mig rida på riktigt" igen då jag har haft islänningar i 4 år. Nu när jag lärt mig hur jag ska få honom att jobba så blir det såklart tufft för honom och när han dessutom haft en vilovecka nyss så förstår jag honom.
Ska rida flitigt i veckan nu och sen ska vi hoppa lite snart, det älskar han!:)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0