Envis häst men envisare matte!

Lördag idag och rätt bra temp, ca -4 grader.
For till stallet vid 12, Elina kom vid 12.30, jag mockade och donade först och sedan drack vi varsin kopp kaffe och planerade upplägget. Först red jag på banan med Ann i aningen djupare snö och lite bommar. Lissan var busig idag vilket inte är konstigt med tanke på att hon har vilat ons, tors och fre. Hur som! Fokuserade då på traven istället för galoppen då hon bara busade och bockade i galoppen, kände att hon lyssnade bra och fick mer koncentration i trav. Samlade, aktiverade, drev framåt och tog tillbaka. Red lite volter och linjer över bommarna och provade lite sidoförflyttningar. Totalt red jag ca 25-30 min. 

Sedan var det ju dags för lastningen. Mitt finger har inte läkt helt än så var lite orolig över det (men gick bra!). 
Hade öppnat upp transporten, breddat gången och grusat lite på rampen för min skull så jag inte halkar. Vi hade på henne repgrimma, longeringslinan och hade med en hink godis och ett spö ut på gården. 
En timme totalt höll vi på. Och hästen hann stå på bakbenen, slå skallen i taket på transporten, hoppa runt och fara. Men till slut gav hon sig. Det var ju bara envisheten som orsakar allt, hon är inte alls rädd. Haha! Knäppa, roliga, dumma häst. Hon är lite av en funderare.. Det vi gjorde var att lägga linan runt bommen där fram så jag fick hävstångseffekten och blev därmed myyycket starkare. När hon klev in lättade jag på trycket, men när jag ville ha fram henne eller att hon försökte backa så höll jag kvar. Ett steg fram - belöning med att lätta på trycket. När hela hästen stod inne i transporten fick hon kraftfoder längst fram! Och i slutet kunde jag ta in och backa henne som jag ville. KANONBRA!

Blir att upprepa samma imorgon fast med vanlig smal gång ist för bred. Hoppas hon sköter sig lika bra då. Kan hinna i ljuset ev på måndag med, annars blir det att träna i mörker då antar jag. Nu jävlar ska hon lära sig en gång för alla hur det går till! :) Känner mig väldigt glad och hoppfull idag. 

 



 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0