Planen gick inte i lås

Jaha. Lasta och åka till surf ikväll var planen, men så blev det ju inte. 
Det visade sig att Lissan är ett sto med eget humör och en egen stark jävla vilja dessutom. Helt orädd, inte alls stressad men VÄGRADE gå in i transporten. Stod med framfötterna på rampen men gick ju absolut inte in. Hon backade ut, gick halvt på, backade ut osv. Till slut gav vi upp med min transport och fick låna Olles fina. Lampor inuti, lägre bättre ramp, bra bakvägg och en trygg bom framtill. Men det hjälpte inte, hon var lika envis nu. 
Till slut när jag faktiskt tror att hon är på väg in så tvärbackar hon, vi tappar henne och hon springer helt plötsligt runt lös kring stallet och hagarna... TOPPEN! Verkligen toppen. Ner förbi hagarna och ut på åkern i djupsnönn kutar hästen runt runt, sedan kommer hon kutandes förbi mig, upp mot stallet, ner igen, och när jag försökte blocka henne höll hon nästan på att göra någon slags slide-stop över mig.. Herregud.. Man hinner ju såklart bli ganska rädd även om jag försöker tala lugnande med hästen och få henne till att sakta ner. 

Till slut går hon in i Grace's hage och då kan jag få henne att komma till mig. Sedan följer hon mig lugnt och fint in till stallet och står svettig men lugn i stallgången när jag tar av grejerna och känner igenom hennes ben. Såg lugnt ut, var bara en av bootsen som hade fått sig en spricka liksom. Var nog när hon var ute i djupsnön. Lindade benen för säkerhetsskull och fick besviken bara inse att det inte skulle gå ikväll. Fan då. Hon som ska vara van att bli lastad. Får helt enkelt be gamla ägaren om tips och lastträna i helgen i dagsljus med någon lina eller liknande.. 

Huvudsaken ingen gjorde illa sig. Varken hästen eller främst Elina som var en ängel som hjälpte mig. Jag fick mig en repa över ena fingret när hon slet sig bak ena gången så jag slet upp skinnet i mitten av fingret. Det är omplåstrat nu och svider som tusan men är ju ingen fara.  

Hmm.. Det här med hästar är minst sagt en berg- och dalbana. Tänk vad lycklig man blir när det går bra och vad olycklig man kan känna sig när det går dåligt. Hade sett fram emot ikväll otroligt mycket, men det kommer fler gånger. Bara hon lär sig gå in snällt så jag slipper oroa mig för lastning varje gång. Med lite träning så.. Godnatt nu. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0