Stegrade sig

Lissan stod på bakbenen med mig idag, två ggr i slutet av passet. Vi red först på banan en stund, i alla gångarter lugnt och kontrollerat. Sedan red jag i djupsnön en kort bit bakom ridbanan och det tyckte hon var lite äckligt men det gjorde hon ändå fint. 
När vi sedan skulle mot stallet ville hon gå ner mot hagarna och när jag då svänger tillbaka henne så ställer hon sig. Snacka om att få adrenalin! Och chockad blev jag! Har aldrig suttit på en häst som ställer sig rakt upp. 2 ggr hände det, sen satt jag av för det kändes som att hon skulle tippa över. Väldigt obehagligt. Ledde henne till stallet och då var hon jättesnäll?? Denna damen har verkligen ett humör emellanåt.. 

Lasttränade sedan en stund och hennes inställning var mkt bättre idag än igår. Hade inte breddat gången idag och hon tycker att mellanväggen är lite äcklig så när den rörde hennes höft så ville hon ut. Men vi gick in halvvägs och bara mysade inne och sedan kunde jag backa ut henne kontrollerat. Gav mig där. Ingen stress. Nästa steg är att få henne hela vägen in med ett lugn trots att väggen är där. Hmm. Blir spännande. 
Kommer inte åka på träning nu på onsdag iallafall - känner att jag vill ha mer kontroll vid både lastning och på ryggen innan jag åker på träning. Har inte någon aning om hur det kommer bli nu, om hennes humör eskalerar och att hon testar mig mer, eller om det kommer ge sig.. 

Morgondagens plan är att satsa på longering och trötta ut henne fysiskt på banan. Springa av sig. Känner helt ärligt inte för att rida henne imorgon. 
(null)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0