Välkommen hem, fina Lissan!

Nu är det alltså lördag och Lissan kom till mig natten mot fredag.
Torsdagkväll kl 23 ringer telefonen och chauffören som kör hästbussen talar om att de är på G. Jag ringer i min tur mamma och säger "Nu är det showtime!" som då hoppar i alla sina kläder och kör till Yttersjökorsningen där hon möter upp lastbilen med hästen i och lotsar honom bort till Skravelsjö där jag står redo att ta emot dem. Snacka om att jag var pirrig när jag såg hästbussen köra in på gården!! Hon står där inne liksom..

När han öppnar dörrarna och man ser hennes öron sticka fram bakom en boxvägg så blev jag ju alldeles lycklig i hela kroppen. Min häst, min!! Han tar ut en aningen stapplig men nyfiken flicka som efter några tveksamheter hoppar ned för rampen och gör ett slide-stop i snön (inga broddar). Jag tar emot grimskaftet och leder in min nya häst i stallet på en gång för att hon inte ska halka. Och vad tror ni hon gör? Kissar och ställer sig sedan och äter. Haha! Hur cool får man vara? Mysade med henne, la på täcke, gav henne gott om mat och kollade igenom hennes ben innan jag och mamma var tvungna att slita oss därifrån och åka hem. Hästarna behövde få sova, framförallt Lissan. 

Dagen efter var ju en fredag som jag hade tagit ledigt på för att jag ville vara i stallet hela dagen! Bra beslut tycker jag! Hade ställt klockan på 8 men 6.30 slog jag upp ögonen och då gick det ju absolut inte att somna om.. Haha!! Min nya häst står ju i stallet och väntar på mig. Åkte dit och köpte en macka på vägen.
Då hon inte har vinterskor kunde vi inte släppa ut henne så där stod hon, själv i ett nytt stall och tittade på mig. Även nu var hon ko-lugn. Dagen fick spenderas i stallet helt och hållet. Hämtade transporten och städade den, pysslade och mysade självklart tooookmycket med pållan, kollade igenom hennes hage så att den var hel osvosv. Tiden går fort när man har roligt - visst? Sedan kom Elina och var med oss, och även Annika som skodde om Lissan. Vid 16-tiden kunde jag släppa ut en lycklig och busglad häst i sin nya hage! 

Idag, lördag, har hon mysat och busat en hel del i hagen. Det verkar som att alla tycker om henne hittills för hon är otroligt nyfiken och social! Och kramgo! Så är svårt att motstå några pussar om man går förbi.. :) Efter att ha kutat runt och bockat som ett vilddjur tog jag beslutet att longera henne på ridbanan vilket gick HUUUR bra som helst. Hade räknat med en galen häst som skulle racea runt runt men icket, hon lyssnade fint och travade lugnt och försiktigt runt mig i båda varven. Höll inte på länge eftersom hon var så duktig. 

Imorgon ska jag låna hem en sadel så jag antar att det blir första uppsittningen... Så otroligt spännande!!
Älskar henne redan. Trodde inte det var möjligt att det skulle kännas såhär fantastiskt bra men oj, vad hon har tagit mig med storm de här dagarna. Tror verkligen att det kan bli en perfekt häst för mig som jag kommer ha väldigt roligt med. 
 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0