Muskelspänningar

Lissan har ont i ryggen. Säkert därför hon varit grinig i ridningen med. Hon gick dessutom omkull häromdagen när jag skulle leda henne till ridbanan, hon blev rädd för något bakom henne och flög runt, tappade fäste och föll.. stackars liten! Helt chockad klev hon upp och följde mig som ett litet lamm till ridbanan.. såg inte något konstigt när hon rörde sig efteråt. Men om hon hade ont i ryggen innan blev det garanterat inte bättre av att gå omkull. 😥 

Hur som. Vi skulle sko henne i tisdags och då krånglade hon en hel del, det gick upp för mig att något stod konstigt till då hon inte ville belasta ryggen. Blev jobbigt att stå på tre ben. Hon lyfte det diagonala bak på tå när Camilla skodde ena fram, sen vilade hon det benet. Så tror den vänstra sidan är det främsta problemet. Vi fick inte sko färdigt henne för i slutet på sista benet var hon sååå trött i bakkärran så hon smällde bara ner benet om och om igen tills vi fick ge upp. Camilla fick dit tre sömmar, så jag fick linda runt hoven/skon med en linda så hon inte skulle göra illa sig på den eller slita av den. 
Benjamin kom idag, två dagar senare och fick dit en sko ordentligt. Gick bättre nu, och mest troligt var det väl för att hon inte var lika slut i kroppen. Men nåt är fel. 
Ann och jag tror att det är muskelspänningar, drar man med fingrarna efter ryggen så ger hon efter ungefär där bakre delen av sadeln brukar ligga. 
Så sammanfattningsvis: vila från ridning. Söka ny sadel. Longering, promenader, massage och stretch/skjuta rygg.. tills det ömma är borta och sen prova rida igen och se om det är bättre om några veckor. Eventuellt någon veterinär eller muskelkunnig får se på henne.. 

Ett framben var varmt dagen efter hennes kullerbytta så hon fick sova med lindade framben men dagen efter var det bra igen. Och inget av de andra benen känns konstiga. 
Det gör ont i mig att hon har ont. Men jag ska hjälpa henne ❤️ Snart är vi tillbaka. Älskade Lilla Lissan. 
(null)

(null)

(null)

(null)

 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0